Column

De magie van het scherm

14 september 2021 Hans Kramer
In dit artikel:

(Publicatiedatum: 14 september 2021)

Deze week wordt onze kleindochter alweer één jaar. Het is ons eerste kleinkind en ja, alle clichés zijn waar. Door alle foto’s en filmpjes scrollend realiseer ik me weer dat een kind in het eerste jaar zo ontzettend veel ontwikkelingen doormaakt. Voordeel is wel dat we tegenwoordig bevoorrecht zijn omdat het erg makkelijk is deze gebeurtenissen vast te leggen en dat we, al dan niet zo bewust, dit doen met heel veel meer zaken.

Viktor Mayer-Schönberger en Kenneth Cukier stelden in hun boek ‘De Big Data Revolutie’ in 2013 al vast dat er een data-explosie gaande is. Tevens becijferden ze dat we in de drie voorafgaande jaren meer data verzamelden dan we met z’n allen in de 2000 jaar daarvoor genereerden. Het is sindsdien ongetwijfeld nog harder gegaan. Er wordt steeds meer vastgelegd, ook al omdat steeds meer apparaten die mogelijkheid bieden, overigens niet altijd voor een duidelijk omlijnd doel. Vroeger gebeurde dit vaak om statistische inzichten te geven. Uit de persoonlijke sfeer herinner ik me dat van oudsher al bij Amerikaanse basketbal- en honkbalwedstrijden statistieken werden getoond zodra er een basketballer, werper of slagman in beeld verscheen. 

Tegenwoordig worden we nog veel meer geconfronteerd met statistieken, onder andere die diverse apps ons presenteren. Hoeveel stappen heb ik vandaag gezet, hoeveel uur heb ik geslapen en wat was de kwaliteit ervan, welke plaatsen heb ik de afgelopen maand bezocht, hoeveel CO2 heb ik bespaard met groene beleggingen en ga zo maar door. Die besparing geeft natuurlijk een goed gevoel maar andere app-statistieken zijn confronterend. Zo krijg ik wekelijks een overzicht van de tijd die ik achter het scherm doorbreng. Net zoals velen van ons heb ik een functie die, zeker in deze covidtijden, hoofdzakelijk schermgebonden is. Die schermtijd is dus onvermijdelijk. Voor mijn gevoel doe ik buiten werktijd bewust veel niet schermgebonden activiteiten. Toch is het dan voor mij zo nu en dan best slikken als ik, voor het gevoel redelijk onopgemerkt, de schermtijd in privéuren krijg opgedrongen. 

Hoe kan dat toch? Natuurlijk willen (commerciële) organisaties graag dat we zo lang mogelijk op hun websites, apps en games blijven. Er worden hiervoor zelfs psychologen in dienst genomen die ons schermgedrag analyseren en op basis hiervan adviezen geven om de kans te vergroten dat we blijven hangen. Ongetwijfeld werkt dat. Maar ik denk aan een veel eenvoudiger oorzaak: de magie van het scherm. Mij heeft namelijk iets het afgelopen jaar in hoge mate verwonderd. Bij onze kleindochter groeide, zonder aansporing of beloning, vanuit zichzelf een grenzeloze belangstelling voor beeldschermen. Naarmate ze zich ontwikkelde en de grote wereld ging verkennen was het heel bijzonder om te zien dat ze op deze ontdekkingstocht achteloos haar favoriete knuffel links liet liggen op weg naar een mobiele telefoon. Gelukkig voor ons is er in de nabije toekomst nog een mooie aanleiding om minder achter het scherm te zitten: de komst van ons tweede kleinkind is aangekondigd.

Geen categorie

Ing. J. (Hans) C.L. Kramer RE | Head Data center & Cloud operations

Hans Kramer heeft gedurende dertien jaar interne en externe auditfuncties uitgeoefend. Sinds oktober 2012 is Hans werkzaam bij Vattenfall, thans in de functie van Head Data Centers & Cloud Operations.