Dag uit het leven van

Zo maar een dinsdag in 2020

10 juni 2021 Johan Hintzen
In dit artikel:

(Publicatiedatum: 10 juni 2021)

07.30 uur

Toch een van de voordelen van het coronatijdperk en (thuis)werken: mijn iPhone maakt me pas om 07.30 wakker. Ik neem  uitgebreider dan in het pré-coronatijdperk de tijd om de krant door te nemen, in het besef dat me ook vandaag weer een half uur reistijd bespaard blijft.

Opnieuw staat een bericht in de krant dat de GGD haar security niet op orde zou hebben, en ik denk er het mijne van. Later praat de minister op tv over het onderwerp. De gedachte speelt bij me hoeveel kennis en ervaring we als gemiddelde RE bezitten waarmee we de GGD en de minister, maar ook andere instanties, zouden kunnen helpen.

08.15 uur

Ik neem mijn mail door bij de klant. De klant waarbij ik afwisselend invulling geef aan verschillende typen rollen, waaronder faciliterende rollen als scrum master en (plaatsvervangend) product owner, maar ook creatieve rollen op het gebied van development en operations zoals business-informatieanalyse, ontwikkelen, testen en beheer.

Neem vanzelfsprekend ook de mail door van het bedrijf waar ik als consultant in dienst ben: CGI Nederland B.V.. Ik pak mijn kladblok en noteer mijn afspraken en taken van de dag.

Het is  ‘drukke dinsdag’, de weekdag die de meeste overleggen kent.

09.30 uur

Als scrum master open ik onze dagstart via Microsoft Teams. Omdat we deze in het pré-coronatijdperk al op deze manier hadden georganiseerd, verloopt dit soepel. We hebben een team dat op verschillende locaties in Nederland werkt. Iedereen geeft kort aan waar hij/zij mee bezig is geweest, waar hij/zij mee aan de slag gaat en wat de problemen zijn waar hij/zij tegenaan loopt, waardoor de voortgang wordt belemmerd (impediment). Ik probeer op te letten of iedereen goed in zijn vel zit, al is dat lastiger in een digitale setting.

10.00 uur

Ik sluit aan bij de dagstart van het andere scrum-team op de afdeling, een team waar ik een tijd geleden deel van heb uitgemaakt. De klant heeft door het vertrek van een medeweker op korte termijn een uitdaging om een aantal rapportages op te leveren. Het management van de klant vraagt zich af of ik daar een rol in kan spelen. In de dagstart spreken we af snel meer info (‘een paar voorbeeld rapportages’) te delen.

11.30 uur

Mijn wekelijks overleg met onze product owner vindt plaats. Tegenwoordig noemt het team me ‘plaatsvervangend’ product owner vanwege mijn rol in het beheer van de product backlog. Ons wekelijks overleg gebruik ik om te bespreken of de voorgestelde keuzes qua prioriteiten de juiste zijn of dat hij er anders over denkt. De manager businesssupport sluit later in het overleg aan om eventuele zaken rond de exploitatie van ons systeem en het team op korte en lange termijn te bespreken.

12.30 uur

Waar  pré-corona doorgaans met enkele collega’s meerdere keren per week een aardige wandeling door het centrum van Heerlen werd gemaakt (en we ons daarbij regelmatig ergerden aan die éne collega die dan toch weer ergens een kwartier moest stoppen om ‘een vette hap’ te kopen), is er nu het inzicht van het gemis van deze sociale ervaring. Ik werk inmiddels geruime tijd volledig thuis. Evengoed trek ik de wandelschoenen aan en loop een flinke wandeling tot buiten Maastricht. Tot mijn verrassing kom ik twee collega’s van CGI tegen en maak kort een praatje. Uiteraard op 1,5 meter.

13.30 uur

Ik had de gelegenheid om een aantal zaken inhoudelijk door te nemen voordat de refinement-sessie van ons team om 15.00 uur start. Ik spar kort met een collega uit ons team om een voorzetje te maken over de aanpak van de retro van onze huidige sprint aanstaande donderdag.

Vervolgens neem ik een aantal voorbeeldrapportages door van het andere team. Met een aantal leden van dit team bespreken we ons voorstel om deze rapportages te gaan samenstellen met behulp van de bouw van een datawarehouse en het gebruik van een datavisualisatietool. De invulling van mijn permanente educatie leidde tot het volgen van een opleiding op dit gebied en deze kennis is nu meteen goed bruikbaar. Ik ga dus de uitdaging aan  om de klant te helpen met het maken van een kwaliteitsslag bij het samenstellen en automatiseren van de rapportages.

De business vraagt me een toelichting te geven aan de registeraccountant over de functionaliteit en controleerbaarheid van een complex product in ons proces en systeem.

15.00 uur

Refinement-sessie. We nemen met het hele team een aantal stories door uit de product backlog. We zijn blij met de deelname van mensen van de business die vele vragen direct kunnen beantwoorden en mee kunnen zorgen voor prima en complete stories met goede acceptatiecriteria. Ik kan het zelf uiteraard een aantal keren niet laten te vragen of er niet een paar application controls gewenst zijn op sommige plekken en ‘hoe de toegang tot dat deel van de applicatie wordt geregeld’. Je bent en blijft immers een kenner van IT-beheersing.

16.30 uur

Tevreden, het was een goede refinement. Goede discussies, goede aanvullingen. Mooi team, waarin zoveel als mogelijk alle disciplines meedenken en waar regelmatig wordt gelachen.

Ik praat nog een keer bij met manager businesssupport en kijk voor mezelf na welke van de voor mij geplande acties voor vandaag gereed zijn en welke niet.

17.30 uur

Nog even verder werken aan de organisatie van een kennissessie voor zowel collega’s van CGI als deelnemers van buiten. Het onderwerp van deze sessie is ‘IT-audit/IT-controls en een introductie in een datavisualisatietool’. Doel is in deze presentatie ook de NOREA/RE en CISA (ISACA) op de kaart te zetten, omdat me de afgelopen tijd weer regelmatig duidelijk werd dat in de mij bekende IT-wereld veel mensen me wazig aankijken als ik aangeef dat ik (ook) RE ben. Daar gaan we dus iets aan doen.

Lekker genieten nu van een  etentje met mijn vrouw. En om 20.00 uur bereiden we ons voor op een voor ons grote ontspanning tijdens corona: de wedstrijd van FC Barcelona om 21.00 uur.

Niet gecategoriseerd

Johan Hintzen | Scrum Master bij CGI Nederland

Johan Hintzen werkt sinds dertien jaar bij CGI Nederland. Hij werkt en heeft gewerkt op detacheringsbasis in diverse rollen voor een pensioenfonds en voor het Vervangingsfonds / Participatiefonds voor schoolbesturen. Daarvoor was Johan ruim acht jaar werkzaam als internal IT-auditor / Audit Manager bij UWV. Hij heeft in het bijzonder interesse voor de interactie tussen Business, IT en beheersingsmaatregelen.